Image default
תוכן שיווקי

התחדשות עירונית: אתגרים ושיטות התמודדות לאיזון בין יעדים כלכליים לשיקולים חברתיים

התחדשות עירונית בישראל נתמכת באופן פעיל באמצעות חקיקה של הכנסת ובאמצעות יוזמות שונות של משרד הבינוי והשיכון ומשרד הפנים.

מאמץ זה מתמקד בשני מרכיבים עיקריים: כלכלי וחברתי, ומאמר זה מציג את האתגרים ושיטות ההתמודדות של חברה שמתמחה בפרויקטים של התחדשות עירונית ברחבי הארץ.

פרויקטים של התחדשות עירונית מתחילים עם אסטרטגיות חברתיות

אסטרטגיות חברתיות מתחילות בסקר חברתי מפורט של התושבים בכל אזור, והסבר על המדיניות העירונית והתכנונית. אסטרטגיות אלו עשויות לכלול גם מעורבות קהילתית, הבטחת גישה לשירותי בריאות וחינוך, מתן הכשרה מקצועית וסיוע בהשמה בעבודה.

שילוב בין שיפור מבנים ליעדים רחבים

החזון של התחדשות עירונית צריך לשלב הן שיפורי מבנים בודדים והן יעדי תכנון עירוניים רחבים יותר, מכיוון שהמטרה היא לטפח תמהיל חברתי על פני שטח גדול יותר, לאזן בין צמיחה למגורים לפיתוחים ברחבי העיר, ולהבטיח קרקע עבור שירותים ציבוריים וחללים הנדרשים על ידי אוכלוסייה גדלה.

נכון להיום, רשויות התכנון הישראליות נוטות להציב עדיפות על היבטים פיזיים של ההתחדשות העירונית, תוך התמקדות בהוספת יחידות דיור. גישה זו, הכוללת הריסת מבנים ישנים כדי לפנות מקום למבנים חדשים בעלי זכויות בנייה רבות יותר, נתפסת כפתרון להחייאת שכונות מוזנחות.

תמ"א 38

אסטרטגיות התחדשות עירונית נוספות בישראל כוללות פרויקטים של תמ"א 38 – תוכנית לאומית לשיפוץ מבנים לעמידה בפני רעידות אדמה.

בעוד ששיטות אלו מוסיפות דירות חדשות לשכונות ותיקות, מתרחש גם יישום מוגבל של פרויקטים לשיקום שכונות, ללא הוספת יחידות דיור חדשות.

מדיניות התחדשות עירונית שמבוססת על אחריות חברתית

המדיניות של חברה שמתמחה בפרויקטים של תמ"א 38 ופרויקטים של פינוי בינוי, מבוססת על טיפוח מדיניות שמבוססת על אחריות חברתית, עם הקפדה על הצעדים הבאים:

  • שיתוף ציבור מקיף צריך להיות חובה בפרויקטים אלו.
  • יישום הפרויקטים באמצעות התערבויות רוחביות, שילוב שיפוצים עם הקמת מבנים חדשים.
  • הצעת תמריצים לדיירים לשפץ ולהרחיב את בתיהם הקיימים.

מטרת המלצות מעשיות אלו היא את הצרכים והרצונות של התושבים הנוכחיים עם הצעות לתכנון עירוני, במיוחד כאשר התוכניות מציעות שינויים משמעותיים במבנים קיימים. המטרה היא להתאים את השינויים כך שיתאימו יותר לתושבים, באמצעות מיתון צפיפות הבנייה או יצירת פתרונות שפותחו תוך שיתוף תושבים ושיתוף פעולה.

התאמה לצרכי התושבים

הגישה שמנחה את הנהלת חברת התחדשות עירונית היא שגם ללא שינויי מדיניות גדולים, ניתן לשפר את השיטות הנוכחיות של ביצוע הפרויקטים כך שיתאימו יותר לתושבים.

לפרויקטים הכוללים הריסה ובנייה חדשה, עדיין ניתן לשפר את ההצלחה בתחום החברתי על ידי פיתוח פרויקטים של בנייה במגרשים ריקים עם שיפוצים של מבנים קיימים; אפשרות לניידות של זכויות בניה; וביצוע פרויקטים משולבים המשלבים בנייה חדשה עם מרקם עירוני קיים.

כתבות נוספות שאולי תאהבו

רילוקיישן לפורטוגל: עם ליווי המקצוענים בתחום – התהליך קל יותר מכפי שחשבתם

דירות קלאב

דגשים שחשוב לקחת שרוכשים ביטוח דירה

דירות קלאב

יועץ משכנתא גילה: כך עוקפים את הרפורמה בשוק המשכנתאות

דירות קלאב

הגב לפוסט